Personalizacja treści

Sprzedaż online może wydawać się trudniejsza niż tradycyjna. Brak bezpośredniego kontaktu z klientem, a także jego anonimowość i nieuchwytność mogą budzić obawy. W sklepie stacjonarnym widać wchodzącego konsumenta, można obserwować jego zachowanie (jakie produkty ogląda – co chce kupić), a gdy wychodzi z niczym, można zareagować – np. zaproponować pomoc, przedstawić inną ofertę. Internet zdaje się nie dawać takich możliwości. Rozwiązaniem jest personalizacja treści!

Sprzedaż online a personalizacja treści

Klient odwiedza sklep internetowy (czy strona/oferta spełnia jego oczekiwania?), ogląda asortyment (czego potrzebuje?) i odchodzi, a sprzedawca nie może go zatrzymać. Czy aby na pewno tak jest? Poniżej znajduje się strategia – personalizacja treści, która w 3 krokach pomoże zapobiec tej tragedii.

Krok 1: Poznanie klienta

Działania promocyjne są podejmowane za pomocą narzędzi takich jak mailing czy newsletter. W centrum strategii marketingowej powinny znaleźć się potrzeby i preferencje odbiorcy (potencjalnego klienta). Skuteczność podejmowanych działań zależy bowiem od jego zadowolenia. Indywidualne traktowanie, np. e-mail ze specjalną ofertą w dniu urodzin, z pewnością wpłynie pozytywnie na postrzeganie firmy przez klienta.

Aby dowiedzieć się, czy newsletter lub mailing spełniają oczekiwania odbiorcy, warto przeprowadzić test A/B – przygotować dwie wersje wiadomości, a następnie sprawdzić, która osiągnęła lepszy efekt (np. wygenerowała więcej sprzedaży). Poznanie preferencji potencjalnych klientów ma kluczowe znaczenie w opracowaniu skutecznej strategii promocyjnej.

Krok 2: Dostosowanie przekazu

Przekaz reklamowy powinien być odpowiedzią na potrzeby klienta – warto więc je poznać. Współczesne rozwiązania z zakresu e-commerce pozwalają analizować m.in. działania użytkowników na stronie. Właściciel sklepu internetowego za pomocą odpowiednich narzędzi (np. Google Analytics) może określić, jakie działania na jego stronie podejmują internauci. Na tej podstawie może podjąć działania mające na celu polepszenie jakości i skuteczności witryny – np. dodanie pop-upu z informacją o nowym produkcie/promocji.

Personalizacja treści polega na dopasowaniu oferty do preferencji odbiorców. Wymaga indywidualnego podejścia niemal do każdego konsumenta. Aby to osiągnąć, warto dokonać segmentacji, czyli podziału ogółu klientów na mniejsze, charakteryzujące się czymś części. W przypadku cukierni mogą to być:

  1. Zwolennicy kawy
  2. Amatorzy lodów
  3. Miłośnicy ciast

Dobry sprzedawca powinien sporządzić trzy oferty, dostosowane do potrzeb i preferencji tych grup. Taki zabieg zwiększy efektywność przekazu.

Krok 3: Remarketing a personalizacja treści

Czyli powtórzenie przekazu reklamowego osobom, które z jakiegoś powodu nie dokończyły transakcji w danym sklepie internetowym. Działania konkurencji lub zapominalstwo użytkownika może odebrać firmie niejednego klienta. Ponowne kierowanie reklamy może nie tylko pomóc go odzyskać, ale także wpłynąć na wizerunek przedsiębiorstwa. Przypomnienie o nieukończonej transakcji daje bowiem wrażenie troski i indywidualnego podejścia do każdego klienta.

 

Dzięki tym trzem krokom scenariusz ze wstępu może ulec modyfikacji:

  1. Klient odwiedza sklep internetowy, a sprzedawca poznaje jego oczekiwania.
  2. Klient ogląda asortyment, a sprzedawca, który już odczytał jego potrzeby, kieruje odpowiedni (spersonalizowany) przekaz.
  3. Dochodzi do transakcji, a jeżeli nie – sprzedawca przyciąga klienta z powrotem do swojego sklepu za pomocą remarketingu.

Dzięki personalizacji treści sprzedaż online wydaje się dużo prostsza, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!