Marketing to złożona i wciąż zmieniająca się branża. Skuteczność działań promocyjnych zależy od posiadania umiejętności nadążania za zmieniającymi się trendami lub nawet wyprzedzania ich. Co szykuje dla nas nowy, 2016 rok?

Reklamy wideo/video marketing

Oglądanie, nagrywanie i dzielenie się filmami wideo zyskuje coraz większą popularność. Reklamy wideo nie są niczym nowym, ale rosnące zainteresowanie tą formą promocji spowoduje, że zaczną się one pojawiać częściej niż dotychczas. Będziemy mogli natknąć się na nie w niespodziewanych miejscach, np. w wynikach wyszukiwania Google, Yahoo. Wydaje się, że reklamy takie odtwarzać będą się automatycznie, podobnie jak ma to teraz miejsce na Twitterze.

Pozostaje czekać na reakcję użytkowników, szczególnie tych mobilnych, których najczęściej dotyczą ograniczenia transferu danych. Z drugiej jednak strony, średnia prędkość Internetu wciąż przyspiesza, zwiększają się również pakiety danych udostępniane przez dostawców. Pęd życia powoduje, że zabiegany klient chętniej obejrzy reklamę wideo niż zapozna się z obszernym tekstem na ten temat. Wizualizacja rządzi marketingiem, do czego odnosi się kolejny z trendów.

Streaming wideo

Podobnie jak reklamy wideo, streaming nie jest nowością w marketingu, wzrasta jednak świadomość jego potencjału w docieraniu do odbiorców i innych możliwości, jakie za sobą niesie.

Streaming to przesyłanie wideo „w locie”, zupełnie jak telewizja na żywo. Dotychczas ograniczenie w nadawaniu tego typu przekazu polegało na posiadaniu odpowiedniej przepustowości łącza i sprzętu, takiego jak kamera i mikrofon. Jednak proces ten ulega nieustannemu uproszczeniu. Pojawiają się coraz to nowe aplikacje na smartfony, umożliwiające streaming praktycznie każdemu w zaciszu własnego fotela.

Dotychczas streaming był idealnym środowiskiem dla reklam skierowanych w stronę graczy komputerowych. Ze względu na swoją specyfikę, ta technika przekazu wideo świetnie nadawała się do streamowania gier. Teraz, kiedy dzięki smartfonom streamować można z każdego miejsca, grupa odbiorców znacznie się powiększa. Rosną też możliwości. Teraz dzięki streamingowi, firmy i marki będą mogły dzielić się ze swoimi społecznościami materiałami takimi jak np. „produkt X od kuchni” na żywo. Wszystko to dzięki temu, że streaming będący domeną komputerów stacjonarnych wkracza w erę mobilną.

Dominacja mobilności

Rok 2015 bardzo sprzyjał rozwojowi rynku mobilnego. Nie chodzi tu wyłącznie o produkcję nowych modeli smartfonów, ale stale rosnącą liczbę aplikacji, rozwój mobilnych social media i ich eksploatację na potrzeby marketingu. W maju Google ogłosiło, że ilość wyszukiwań za pomocą ich wyszukiwarki na smartfonach, przebiła wyszukiwania z komputerów stacjonarnych aż w 10 krajach świata.

Dodatkowo pojawił się algorytm filtrujący strony nieprzystosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Wszystko to wskazuje, w którą stronę powinien spoglądać marketing i widać, że patrzy bardzo uważnie.

Aplikacje

Aplikacje przeznaczone dla urządzeń mobilnych to żyła złota. Mikrotranzakcje i możliwość umieszczenia reklamy wewnątrz aplikacji wzbudzają zainteresowanie zarówno przedsiębiorców jak i reklamodawców. Strony internetowe zoptymalizowane do pracy wraz z dedykowaną aplikacją wyrastają jak grzyby po deszczu. W nadchodzącym roku liczba takich aplikacji będzie rosnąć, ponieważ coraz częściej dostrzega się zainteresowanie tego typu rozwiązaniami, oferującymi większą funkcjonalność i wygodę dla klientów.

Wraz ze zwiększaniem się ruchu mobilnego, można się spodziewać nawet zaniku stron internetowych na rzecz aplikacji, choć wydaje się to odległą prognozą. W najbliższej przyszłości na pewno aplikacjami zainteresują się przedsiębiorcy. Dostrzegło to już Google, udostępniając indeksowanie aplikacji.

Wearables

2015 rok zwiastował rozwój tej gałęzi branży w momencie pojawienia się na rynku Apple Watch. Konkurencja nie pozostała w tyle i szybko pojawiły się zegarki innych wiodących marek. W ślad za urządzeniami powstały dedykowane aplikacje, a wraz z nimi nowe kanały komunikacji z konsumentami.

Urządzenia wearables i towarzyszące im działania promocyjne skupiają się wokół rozwiązań biznesowych i zdrowego trybu życia. To drugie szczególnie interesuje reklamodawców i na tym skupiać będą swoje wysiłki w 2016 roku. Bycie fit będzie po prostu trendy, a pomóc w tym mają inteligentne urządzenia.

Wearables zbierają statystyki dotyczące codziennego życia swojego posiadacza, a dane te są bezcenne dla marketingowców starających się trafić do klienta z odpowiednim przekazem w odpowiednim czasie. Dzięki temu, w przyszłości reklama będzie mogła dopasować się do każdego naszego ruchu.

Nowe Pay Per Click

Nowa optymalizacja wyników wyszukiwania i przystosowanie treści reklam do profilu użytkownika to kolejne noworoczne usprawnienia wprowadzone przez Google. Dodatkowa funkcjonalność to dopasowanie na podstawie numeru telefonu i adresu e-mail, co umożliwia jeszcze trafniejszy dobór prezentowanych treści. Będzie to nieocenioną pomocą w content marketingu.

Social media i wyszukiwarka

Facebook szykuje dla nas niespodziankę, a konkurencja na pewno podąży za nim. Portal planuje udostępnienie wyszukiwarki internetowej blisko powiązanej z social media i umożliwiającej zakupy poprzez aplikację Messenger. Dodatkowe usprawnienia komunikatora to bogate narzędzia do komunikacji firm z klientami, którzy będą mogli dostawać powiadomienia dotyczące swoich zakupów, dzielić się ze znajomymi i porozumiewać się ze sprzedającym. Biznes przenosi się na Facebooka jeszcze wyraźniej niż dotychczas, stopniowo rezygnując z tradycyjnego użytkowania stron internetowych.

Social media takie jak Instagram i Snapchat podbijają serca ludzi na całym świecie, stając się idealnym miejscem do prowadzenia działań marketingowych. Instagram swój sukces zbudował dzięki umożliwianiu użytkownikom dzielenia się ze światem swoim życiem i codziennymi doświadczeniami. Dotychczas reklama na tym portalu opierała się na sponsoringu wybranych użytkowników, jednak w 2016 roku Instagram otwiera się na wszystkich reklamodawców oferując im nowe sposoby na promocję.

Snapchat zawojował rynek dzięki funkcji udostępniania zdjęć i wideo wyświetlających się na ekranach użytkowników jedynie przez krótki moment. Popularność tej aplikacji nie umknęła uwadze marketingowców i można oczekiwać, że w nadchodzącym roku Snapchat będzie przez nich mocno eksploatowany. Charakterystyka aplikacji i materiałów przez nią udostępnianych umożliwi dotarcie do młodego odbiorcy i zaprezentowanie mu treści „ekskluzywnych”, trwających jedynie moment, dających wrażenie wyjątkowości. Może być to strzał w dziesiątkę.

Wirtualna rzeczywistość     

Rozwijający się marketing skłania się coraz bardziej w stronę stymulacji wizualnej, po którą chętnie sięgają odbiorcy. Jest ona łatwa i przyjemna w odbiorze, dlatego posiada ogromny potencjał marketingowy. Analogicznie do tego trendu, technika rozrywkowa również stara się czerpać z tego źródła i przyszłość gier komputerowych zmierza ku wirtualnej rzeczywistości.

Będzie ona nowym medium o szerokich możliwościach prowadzenia działań promocyjnych. Gracze będą mogli poruszać się po sztucznych światach i angażować więcej zmysłów i w inny sposób niż wcześniej było to możliwe. W 2016 roku planowana jest premiera oczekiwanego Oculus Rift – gogli do wirtualnej rzeczywistości. Nowe medium ściśle połączone jest z grami, a te z kolei z social media, udostępnianiem wideo i częstą komunikacją. Reklamodawcy już zacierają ręce, a my możemy spodziewać się zupełnie nowych sposobów na przekazywanie treści.

Content Marketing

Bogate treści i materiały wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością, a ten rok nie będzie inny. Konsument jest coraz bardziej świadomy swoich wyborów i chętnie wiąże się z marką poznając ją „osobiście” przez social media i udostępniane materiały. Content marketing świetnie nadaje się do tworzenia więzi z odbiorcami, dlatego w nowym roku nadal pozostanie chętnie wykorzystywanym narzędziem.

Spersonalizowane podejście do każdego klienta przynosi skuteczne rezultaty, a nadchodzący rok jeszcze bardziej pomoże w efektywnym wykorzystaniu content marketingu. Nowe funkcje mediów społecznościowych opisanych wcześniej pozwolą na jeszcze lepszy dobór odpowiednich treści dla poszczególnych odbiorców. Content marketing jest nierozerwalnie połączony z social media, rozwijając się równolegle do nich.

Podsumowując

Wizualna stymulacja i osobiste podejście do odbiorcy będą najczęściej wykorzystywanymi sposobami na dotarcie do klienta. Dużą rolę odegrają tu social media i ich rozwijające się moliwości. 2016 rok będzie rokiem nowości, takich jak wejście reklamy do wirtualnej rzeczywistości, ale i rozwoju „starszych” technologii, czyli dominacja urządzeń mobilnych. Nie są to oczywiście jedyne prognozy na nadchodzący rok, możemy zostać jeszcze wielokrotnie zaskoczeni nowościami, które na nas czekają.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!