Dobry blog firmowy i jego specyfikacja w znacznym stopniu różni się od tego, który prowadzony jest w sposób hobbistyczny. Jakby nie patrzeć, blog firmowy jest częścią prowadzonego biznesu. Z tego względu obowiązują tu nieco inne zasady – jakie? Na pewno takie, jakie warto poznać.

Dobry blog firmowy – najważniejsze pierwsze wrażenie

Zasada ta odnosi się do każdego typu blogów. Jednak szczególnie ważna jest w przypadku blogów firmowych, ze względu na fakt, iż blog stanowi część identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa. Z tego względu podążanie za obowiązującym trendami jest wręcz wskazane. Warto jednak nie korzystać z gotowych szablonów, a zlecić realizację  szaty graficznej w pełni dopasowanej do strony firmowej. Przecież chodzi nam o dobry blog firmowy.

Blog może być elementem strony firmowej lub osobną domeną. Jednak niezależnie od sposobu jaki wybierze przedsiębiorstwo, musi być on zawsze przemyślany. Szczególną uwagę należy zwrócić na układ informacji – te najważniejsze, takie jak najnowsze wpisy, czy informacje o stronie powinny znajdować się na górze. Stopka i kontakt zawsze powinny być na dole.

Jeśli chodzi o obecne trendy w blogowaniu, zdecydowanie króluje One Page z opcją przenoszenia na podstrony, które są po prostu oddzielnymi wpisami. Taki układ pozwala na szybkie przeglądnięcie niemal całej zawartości strony i ocenę użytkownika, czy jest ona warta jego uwagi.

Częsta aktualizacja, to częste odwiedziny

Regularnie pojawiające się nowe wpisy spowodują, że czytelnicy będą niejako przyzwyczajeni do tego, że warto jest co jakiś czas zaglądnąć na bloga po nowe treści. Można przybrać dwie strategie – publikacja zaplanowana lub spontaniczna.

Publikacja zaplanowana z pewnością przypadnie do gustu tym odbiorców, którzy lubią porządek, dyscyplinę i zorganizowanie. Wypuszczając nowy wpis co tydzień np. w poniedziałek na pewno w tym dniu odnotowana zostanie największa liczba odwiedzin. Ponadto taka dyscyplina wpłynie na sposób postrzegania czytelników bloga na firmę – harmonogram wpisów będzie równocześnie wizytówką przedsiębiorstwa, świadczącą o dobrej organizacji pracy, to będzie wskazanie, że to dobry blog firmowy.

Jednak taka przewidywalność może wpłynąć na fakt, iż w pozostałe dni tygodnia blog nie będzie aż tak chętnie odwiedzany oprócz osób, które pierwszy raz się na nim pojawiają. Lekka dezorganizacja może sprawić, że nawet stali czytelnicy zaglądną od czasu do czas, by zobaczyć czy pojawiły się jakieś nowości.

W dobie social media i szybkiego przekazu informacji wiele z opisanych procesów i tak traci na znaczeniu, ponieważ często informacje o nowym wpisie pojawiają się właśnie na tego typu portalach. Nie należy jednak zapominać, że wpis przynajmniej raz w tygodniu to absolutne minimum jeśli chcemy mieć stałych czytelników, a ponadto to taka częstotliwość dobrze wpływa również na pozycjonowanie.

 

Buduj społeczność wokół bloga, nie firmy

Zarządzając blogiem firmowym nie staraj się jedynie skupiać na nim. Pamiętaj o tym, że blog jest niejako pośrednikiem między firmą, a klientami, ponieważ to oni bardzo często będą głównym trzonem w grupie czytelników bloga. Opcja komentarzy jest jednocześnie polem do kontaktu, jednak nie tak efektywnym jakie ma miejsce na portalach społecznościowych.

Dodając nowe wpisy nie zapominaj o tym poinformować na profilu firmy np. na Facebooku. Dzięki temu informacja nie tylko szybciej dotrze do potencjalnych klientów, ale również sprawi, że opinia o jego jakości będzie bardziej klarowna – przycisk „like” zawsze mile widziany, prawda? Co za tym idzie, informacja o istnieniu takiego wpisu i takiego bloga, rozprzestrzenia się w sposób wirusowy.

Komunikuj się nie tylko na blogu

Pozostawanie w kontakcie z czytelnikami/potencjalnymi klientami może być zaczątkiem merytorycznej dyskusji. Warto oczywiście prowadzić dobry blog firmowy na platformie blogowej, prowadzenie jej na social media może okazać się strzałem w dziesiątkę! Jak to zrobić?

Przede wszystkim należy konsekwentnie informować o każdym nowym wpisie poprzez media społecznościowe. Następnie w poście warto zadać pytanie typu „A Wy co o tym myślicie?”, „A jakie są Wasze sposoby na…” itp. Takie chwytliwe pytania zachęcają do aktywniejszego brania udziału w dyskusji. Jest ona o tym bardziej wartościowa aniżeli w komentarzach na bogu, ponieważ jej przebieg mogą obserwować wszystkie osoby, które lubią Twój profil, jak również znajomi osoby  z którą prowadzisz dyskusję. Jest to również element wyżej opisanej strategii budowania społeczności związanej z blogiem, poza nim. Brzmi jak świetna i darmowa reklama, Twojego firmowego bloga, jak i samej firmy, prawda?

Część druga tutaj!

Autor: Dorota Magoń

 

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!