Popularność aplikacji w Polsce cały czas rośnie, jednak sposoby ich promocji, rzadko stają przedmiotem analizy. Dziś, zajmiemy się tym stosunkowo mało popularnym tematem i postaramy się przybliżyć nieco jedną z najprostszych i podstawowych technik, czyli AOS.
Czym jest AOS?
Od początku, czyli co jest przedmiotem naszych rozważań. AOS to skrót z angielskiego App Store Optimalization. Jak sama nazwa wskazuje jest to optymalizowanie aplikacji pod kątem wyszukiwarki, wewnątrz sklepu. Jak nietrudno się domyślić, wyszukiwanie pozwala użytkownikom znajdywanie interesujących ich aplikacji. Pomimo szerokiego wykorzystania pozycjonowania stron w działaniach reklamowych, AOS nadal jest mało popularne. Warto jednak zwrócić uwagę na ten prosty sposób, który może w dużej mierze przyczynić się do zwiększenia zainteresowania produktem, a w efekcie do zwiększenia przychodów.
By AOS był kompletny, należy działać na różnych obszarach.
* opis działań opiera się na Google Play
Słowa kluczowe
Jak w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, najważniejsze jest ustalenie jakie sowa kluczowe będą wpisywanie przez użytkowników, kiedy będą chcieli znaleźć naszą aplikację. Innymi słowy jest to esencja tego, co reprezentuje aplikacja.
Tytuł
Powiedzenie „Nie oceniaj książki po okładce” niestety nie będzie miało zastosowania w przypadku aplikacji. Tytuł jest ważny i ma bardzo duże znaczenie. Jest kolejnym krokiem podczas podejmowania przez użytkownika decyzji, czy nasza aplikacja jest warta jego uwagi. Poniekąd stanowi on wskazówkę czego użytkownik może się spodziewać, po odpaleniu aplikacji.
Opis
Czyli esencja AOS. W przypadku Google Play mamy do czynienia z tak zwanym elementem krótkim oraz długim. Opis krótki to taki, który jest widoczny po wejściu na witrynę z aplikacją. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik wchodząc na stronę z aplikacją, przeczyta jedynie ten krótki element. Z tego powodu, ważne jest, aby przedstawiał on najważniejsze cechy aplikacji, jednocześnie zachęcając do jej ściągnięcia.
Drugi element wyświetla się po kliknięciu „Przeczytaj więcej”. Tutaj można rozpisywać się na temat szczegółów aplikacji, np. poprzez zasady korzystanie z niej. Zbyt krótki opis, nie tylko będzie nieestetyczny, ale i może zniechęcić do korzystania z produktu.
Pamiętaj, że opis jest odpowiedzią na pytanie użytkownika „Po co mi ta aplikacja?”. AOS jest elementem promocji, więc odpowiednie przygotowanie, może zaważyć o jego popularności.
Opinie i oceny użytkowników
To element AOS, który również może wpłynąć na pozycję aplikacji. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to element na który nie mamy wpływu i jest to poniekąd prawda, ponieważ na zdanie użytkowników nie da się wpłynąć. Jednak są sytuacje, kiedy nieodpowiednie poinformowanie może przyczynić się do opinii Internatów, jak np. niedziałająca aplikacja.
Kryzysy tego typu są do opanowania. Wystarczy wcześniej poinformować o zaistniałej sytuacji, np. poprzez krótką adnotację na początku opisu.
Nie jest odkryciem stwierdzenie, iż użytkownicy sugerują się często opiniami innych. Dlatego, zanim aplikacja osiągnie szerszy krąg odbiorców, warto zachęcić znajomych do „pobudzenia” ruchu, poprzez wystawianie pozytywnych opinii.
Podgląd aplikacji
Nikt nie kupuje kota w worku, dlatego pozwól użytkownikom na podpatrzenie aplikacji, zanim zdecydują się na jej ściągnięcie. Wrzuć kilka screenshotów, oraz stwórz krótkie wideo, które według Ciebie najlepiej oddadzą charakter aplikacji.
Dla wzrokowców bardzo ważny jest aspekt wizualny i wysokiej jakości estetyka. Dlatego docieraj również i do tej grupy użytkowników.
Ikona
Pojawia się na końcu, chociaż w wyborze aplikacji ma niekiedy pierwszorzędne znaczenie. Powinna być esencją aspektu graficznego aplikacji.
Nie trzeba chyba dodawać, że profesjonalne jej wykonanie może być głównym czynnikiem decydującym. Dlatego poświęć jej niemniej czasu.
Na koniec kilka dodatkowych wskazówek:
- staraj się, aby Twoje słowa kluczowe odpowiadały charakterystyce aplikacji, ale również dodawaj takie, które będą unikalne dla Twojego produktu
- opisy powinny być ciekawe i zachęcające
- wyznacznikiem popularności aplikacji jest ilość jej pobrań. Z tego względu nie warto tworzyć możliwości darmowego pobrania, ponieważ każdorazowe odinstalowanie jej , obniża statystyki
- pamiętaj, że profesjonalne przygotowanie AOS, podnosi pozytywny wizerunek Twojego produktu
* źródło zdjęć: Google Play