Korzystając z usług copywritera oczywiście nie trzeba znać się na jego fachu. Jednak zlecając teksty, możecie spotkać się z określeniami, którymi operują copywriterzy, jednak brzmią dla Was, jako klientów obco. By uprosić przepływ informacji na linii copywriter-klient, przygotowaliśmy dla Was słownik copywritera, wyjaśniający wszystkie najważniejsze pojęcia związane z usługą jaką jest copywriting.

Słownik copywritera

Copywriter – nazwa pochodzi, nie jak często myślą klienci od angielskiego słowa „copy”, czyli „kopiować”, a od francuskiego „concepteur-redacteur”, czyli „pomysłodawca-redaktor”. To osoba, która jest odpowiedzialna za tworzenie tekstów o różnym charakterze, formie i przeznaczeniu:

  • Hasła i slogany reklamowe
  • Artykuły
  • Opisy produktów
  • Notki prasowe
  • Opisy na stronę internetową
  • Spotów reklamowych
  • Scenariuszy filmów
  • Treści na materiały reklamowe – ulotki, broszury, plakaty itp.

Ponadto oprócz zapoznania się z zakresem usług jakie wykonuje, warto wiedzieć jakie cechy powinien mieć dobry copywriter:

Lekkie pióro – pisać każdy umie, ale nie każdy umie robić to dobrze. Odpowiednie przedstawienie informacji, zaciekawienie czytelnika oraz lekki język, jest tym, co sprawia, że w czasach kiedy czyta się coraz mniej, nadal sens mają informacje prasowe, blogi, czy treści na stronach internetowych.

Bogate słownictwo – powtarzające się nieustannie te same słowa nie tylko przeszkadzają w odbiorze treści czytanego tekstu, ale również sprawiają, że jest on nieprzystępny i wręcz uciążliwy. Synonimizowanie tekstu jest umiejętnością niezwykle trudna do nabycia – wymaga doświadczenia wielu napisanych tekstów, o różnej tematyce.

Wiedza – niejeden copywriter zgodzi się ze stwierdzeniem, że każdy nowy dzień to tak naprawdę nowe wyzwanie. Jednego dnia poświęca się tekstowi na temat pił spalinowych, innego zaś należy wychwalać zalety śliniaczków dla niemowlaków. Dobry copywriter zna się na niemal wszystkim.

Research – braki wiedzy można nadrobić, jednak trzeba w tym przypadku wykazać się sprytem oraz szybkością działania. Gdy copywriter nie zna się na specyfice opisywanego temtu, w mig musi posiąść tę wiedzę i to do poziomu niemal eksperckiego. A wszystko to możliwe jest dzięki kolejnej ważnej umiejętności – znajdywania istotnych informacji w krótkim czasie.

Freelancer – jest to tak zwany ”wolny strzelec”, a w kontekście naszego artykułu jest to copywriter, który realizuje zlecenia  bez etatu, zdalnie. Bardzo często na polskim rynku można spotkać freelancerów, którzy wykonują usługi SEO, pisząc teksty pozycjonerskie, w krótkim czasie i w bardzo dużej ilości.

Znając już podstawowe umiejętności copywritera, możemy przejść do kolejnych pojęć z naszego słowniczka copywritera:

Copywriting –  chociaż wiele osób wie kim jest copywriter, spotkało się z pojęciem copywriting, nadal w głowach wielu powstaje pytanie – czym jest copywriting? To w skrócie usługa, którą wykonuje copywriter. Dobrze wykonany copywriting przyciąga odbiorców, ciekawi ich, ale przede wszystkim odpowiednio prezentuje i sprzedaje usług i produkty.

Brief – dokument, który powinien posiadać każdy dobrze przygotowany copywriter, przede wszystkim ze względu na fakt, iż w bardzo dużym stopniu upraszcza jego pracę. Może on przybrać formę formularza, który jest odsyłany do klienta, jak również pełnić interaktywną formę, zamieszczoną na stronie głównej. Jego celem jest uzyskanie od klienta jak największej liczby informacji dotyczącej zlecenia. Pytania w nim zawarte dotyczą zazwyczaj:

  • Tematyki zlecenia
  • Rodzaj tekstu
  • Liczby znaków jaką życzy sobie klient
  • Grupy docelowej do której skierowany będzie tekst
  • Czasu realizacji

Przykład briefu: https://tekstokracja.pl/blog/slownik-copywritera/

ZZS/ZBS – w copywriterskim żargonie to skrót, który określa ile dany tekst ma mieć znaków;

Zzs – znaków ze spacją

Zbs – znaków bez spacji

Bardzo często copywriterzy podają swoje stawki poprzez określenie liczby znaków w danym artykule. Zazwyczaj przyjmuje przeliczenie na 1000 zzs, zdarzają się jednak od tego odchyły, z tego względu warto znać obydwa określenia.

Zapraszamy do części drugiej artykułu.

Słownik copywritera

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!