Content is a king. To zdanie w kontekście marketingu internetowego pada niezwykle często. Ciężko się z nim nie zgodzić, ale warto pamiętać i o królowej, która dzielnie go wspiera, czyli pozycjonowaniu. Przyjrzyjmy się tym dwóm elementom, rozszyfrowując znaczenie każdego z nich oraz wzajemne oddziaływanie.  

Czym jest content marketing?  

Intuicyjnie każdy z nas jest w stanie domyślić się, że w content marketingu chodzi o content, czyli właśnie treści. Treści, które tworzymy dla naszych firm, marek osobistych, klientów. Treści, które pomagają zwiększać sprzedaż, pozyskiwać nowych usługobiorców, budować pozytywny wizerunek marki czy wzmacniać pozycję eksperta w branży  

Najpopularniejsze rodzaje contentu to: 

  • wpisy w social mediach, 
  • artykuły blogowe, 
  • e-booki, 
  • infografiki, 
  • wideo, 
  • webinary, 
  • newsy i inne. 

 Te wszystkie formy w różnym natężeniu są elementem strategii contentowej, która powinna odpowiadać na pytania:

  • Co i jak często publikować? 
  • Do kogo się zwracać? 
  • Jaki cel realizować? 

Na scenę wchodzi SEO… 

O ile content marketing możemy nazwać bardziej redaktorską, humanistyczną częścią marketingu, tak SEO, czyli Search Engine Optimization, ma bardziej techniczny charakter. Dzięki SEO jesteśmy w stanie tak zoptymalizować naszą stronę internetową i treści na niej umieszczane, żeby nasza pozycja w wyszukiwarce organicznie (czyli bez płatnych reklam) rosła. 

Na działania optymalizacyjne składa się wiele czynności wykonywanych przez pozycjonerów, na przykład:

  • analiza słów kluczowych, 
  • link building, 
  • czy tworzenie prawidłowej struktury strony.  

Naczynia połączone content marketing i pozycjonowanie  

Produkowanie contentu bez zadbania o działania SEO można porównać do napisania książki po to, żeby schować ją do szuflady. Jeżeli jednak chcemy z naszym dziełem do kogoś dotrzeć, powinniśmy przecież iść do wydawnictwa i zadbać o jego szeroką dystrybucję. 

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku content marketingu. Nawet najbardziej wartościowy, angażujący content może do nikogo nie trafić i nie przynieść oczekiwanych efektów, jeżeli nie zadbamy o optymalizację treści pod wyszukiwarki. Dlatego też content marketing i SEO należy traktować jako odrębne, ale równie ważne elementy tej samej układanki. Bez dobrych treści strategia marketingowa nie będzie efektywnie realizowana, ale gdy tworzymy te treści bez znajomości zasad pozycjonowania, również nie przyniosą one założonego rezultatu.  

Jak tworzyć treści zgodne z zasadami SEO? 

SEO to mocno techniczna i złożona dziedzina marketingu, jednak na początek wystarczy przyswojenie kilku podstawowych wskazówek, by zacząć tworzyć content zgodny z jego wymogami.  

O czym więc powinieneś pamiętać? 

  1. Temat

Dobry temat to taki, który dostarczy odbiorcy wartościowych, przydatnych informacji, a przy tym będzie odpowiedzią na popularne zapytania i rozterki użytkowników. Trendujące tematy możesz wyszukać np. na AnswerThePublic.com czy w Google Trends.   

  1. Słowa kluczowe

Umiejętne używanie słów kluczowych sprawi, że roboty Google przypiszą Twój artykuł do określonego słowa kluczowego i w efekcie wyświetli się on użytkownikom, którzy je wpisują. Przy szukaniu takich fraz możesz skorzystać na przykład z Planera Słów Kluczowych Google czy bardziej zaawansowanych, płatnych narzędzi. Słowa kluczowe warto umieszczać nie tylko w tekście, ale i w nagłówkach H2, H3 czy H4.   

  1. Odbiorca

Przy optymalizacji treści łatwo wpaść w pułapkę pisania przede wszystkim pod wyszukiwarkę, a nie użytkownika. Od początku tego tekstu podkreślamy, jak ważny jest techniczny aspekt tworzenia i dystrybucji treści, ale pamiętaj, że ostatecznie odbiorcą contentu jest Twój potencjalny klient, a nie robot Google. Staraj się, by tekst brzmiał naturalnie i dostarczał naprawdę przydatnych informacji, a nie był tylko wytworem nachalnie naszpikowanym frazami kluczowymi.   

  1. Linkowanie 

Link building to ważny element strategii SEO. Przy tworzeniu tekstów pamiętaj więc, by umieszczać w nich linki wewnętrzne, czyli prowadzące do podstron z Twojej witryny, oraz linki zewnętrzne, czyli te prowadzące do innych stron.   

  1. Dystrybucja

Content dobrze zoptymalizowany pod wyszukiwarkę pomoże zwiększyć ruch z Google, ale warto też zadbać o inne formy jego dystrybucji. Udostępnij nowy artykuł blogowy na Facebooku, poinformuj o nim w newsletterze, dodaj jego zapowiedź na Insta Stories – słowem rób wszystko, by zmaksymalizować szansę dotarcia do potencjalnego czy też już obecnego klienta.  

Podsumowanie  

Content marketing i pozycjonowanie: 

  • są osobnymi, ale połączonymi elementami Twojej strategii marketingowej,
  • ich umiejętne wykorzystywanie pomoże Ci dotrzeć z przekazem marketingowym do większej liczby klientów,  
  • a jedno bez drugiego nie będzie przynosiło oczekiwanych rezultatów! 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!