Jak pisać artykuły SEO?

Jak tworzyć angażujące treści do internetu? Wielu osobom wydaje się, że są specjalistami w tej dziedzinie, ponieważ znają zasady poprawnej polszczyzny. Piszą dziesiątki artykułów i po pewnym czasie ze zdziwieniem odkrywają, że ich praca nie przynosi wymiernych rezultatów w postaci konwersji. Okazuje się, że wiedza na temat interpunkcji, stylu i ortografii nie wystarczy, by napisać wartościowy artykuł. Jak pisać artykuły SEO i na czym polegają zasady SEO copywritingu? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.

SEO – co to jest?

Na temat SEO zrobiło się w ostatnich latach bardzo głośno. Co oznacza ten skrót, tak często używany przez copywriterów, agencje reklamowe i marketingowców? SEO to połączenie pierwszych liter  angielskiego sformułowania: Search Engine Optimization, czyli: optymalizacji pod silnik wyszukiwarki. Mówiąc prościej, SEO oznacza ogół działań, mających na celu ulepszenie i dopracowanie treści tak, by pozwalały osiągnąć Twoje strategiczne cele.

Z pojęciem SEO łączy się też termin: SEO copywriting. Co on oznacza? To pisanie treści pod kątem aktualnych wymagań algorytmów wyszukiwarek. W zasadach SEO copywritingu bardzo ważne są:

  • Wiedza na temat najnowszych trendów pisania,
  • umiejętne stosowanie narzędzi do analizy i doboru słów kluczowych,
  • dobra znajomość branży, dla której tworzone są treści.

Zasady SEO copywritingu – pułapka na zbyt pewnych siebie

Jednym z największych błędów, popełnianych zarówno przez zawodowych, jak i początkujących copywriterów, jest unikanie branżowych szkoleń oraz tutoriali. Wiedza na temat działania wyszukiwarek i mechanizmów pozycjonowania stale się rozwija. Zmieniają się też zasady SEO copywritingu – jeśli ich nie śledzisz na bieżąco, maleją szanse na to, że Twoje treści przełożą się na ruch na stronie lub pełne koszyki zamówień.

Brak pokory i nieznajomość najnowszych odkryć w dziedzinie SEO copywritingu skutkują tym, że Twoje artykuły mogą pozostać niezauważone przez wyszukiwarki. Tracisz swój czas i pieniądze, a zamiast satysfakcjonujących konwersji masz przestrój w sprzedaży lub zleceniach. Jak więc zamienić blok bezwartościowych, miałkich treści na dobrze konwertujące artykuły?

Stwórz personę i kieruj do niej swoje treści

Pojęcie persony zrobiło w ostatnich latach zawrotną karierę w świecie marketingu. Persona to wzorzec Twojego klienta. Odkryj go i zdefiniuj, zanim zaczniesz tworzyć jakiekolwiek treści. Zadaj sobie trud i odpowiedz na kilka istotnych pytań:

  • dla kogo piszesz? Kto ma przeczytać Twój artykuł?
  • czego oczekuje Twoja persona? Jakie ma obawy i z jakimi problemami się zmaga?
  • jakie pytania postawiłaby sobie Persona przed przeczytaniem Twojego artykułu?

W nowoczesnym ujęciu zasad SEO copywritingu chodzi o wczucie się w potrzeby klienta i wyjście naprzeciw jego oczekiwaniom. Jeśli stworzysz powierzchowne treści, nie łudź się, że Twój odbiorca potraktuje Cię poważnie. Niskiej jakości tekst pominie zarówno potencjalny klient, jak i algorytm wyszukiwarki. Zastanów się więc, kim jest Twoja persona i przeanalizuj tekst kilkukrotnie, zanim postanowisz opublikować go w sieci.

Respekt względem odbiorcy – zasada nr 1 SEO copywritingu

Nikt nie lubi tracić czasu na czytanie nudnych, jałowych tekstów, które zalewają obecnie sieć. Gdy Twój potencjalny odbiorca szuka w internecie odpowiedzi na jakieś pytanie i trafi na Twój artykuł, oczekuje merytorycznych odpowiedzi. Szanuj czas i intelekt swojego odbiorcy – pisz z sensem i na temat, rzeczowo ujmując problem. Jeśli tego nie zrobisz, zniesmaczony klient poszuka informacji u konkurencji, a Twoje treści pozostaną niezauważone przez silniki wyszukiwarek.

Wielu copywriterów uważa, że wystarczy nafaszerować tekst poczytnymi frazami, by sprostać zasadom SEO copywritingu i wypozycjonować stronę. To bardzo niebezpieczny trend – jeśli zbyt często wplatasz w swoje teksty pytania i nic nieznaczące słowa, Twój odbiorca po krótkim przeskrolowaniu artykułu uzna, że marnujesz jego czas. Szczyt copywriterskiej bezczelności i wyrazem braku doświadczenia jest pisanie długich artykułów bez żadnych odpowiedzi na stawiane w nagłówkach pytania.

Dokonaj analizy fraz kluczowych zgodnie z zasadami SEO copywritingu

Znasz obraz Pietera Bruegla Ślepcy? Doskonale odzwierciedla on, czym jest pisanie artykułu bez użycia narzędzi SEO. Piszesz zdanie po zdaniu, tak jak ślepiec, który liczy na to, że jakoś dojdzie do celu. Jak daleko zajdziesz, klecąc treści po omacku? Zamiast marnować czas na pisanie pięknych, wielokrotnie złożonych zdań, zrób prostą analizę słów kluczowych.

Słowa kluczowe (z ang. keywords) to wyrazy, które Twoi potencjalni klienci i odbiorcy wpisują w wyszukiwarkę. Mogą one być zlepkiem 2-3 słów, występują też w formie rozbudowanych pytań. Skąd dowiedzieć się więcej na temat fraz kluczowych i zasad SEO copywritingu? Wypróbuj kilka podstawowych narzędzi analitycznych, na przykład:

  • planer słów kluczowych Google,
  • Semstorm,
  • Answer The Public.

Jak pisać artykuły SEO: zrób staranny research

Research oznacza szukanie informacji na określony temat. Umieszczaj w treści wartościowe wskazówki, konkretne dane oraz rzetelne statystyki, by zwiększyć szanse na pozytywny wydźwięk ze strony klientów i wyższe notowania w wyszukiwarkach. Jak zrobić dobry research? Sięgaj do różnych, ogólnodostępnych źródeł:

  • literatury przedmiotu,
  • opracowań,
  • artykułów i czasopism branżowych,
  • opinii klientów,
  • instrukcji,
  • danych GUS.

W niektórych branżach napisanie wysokiej jakości artykułu, zgodnego z zasadami SEO copywritingu, wymaga zaawansowanego researchu. Wiele cennych informacji możesz zdobyć podczas rozmowy z zaprzyjaźnionym specjalistą danej dziedziny. Krótki wywiad pozwoli Ci zaoszczędzić czas i zdobyć cenną wiedzę, której nie znajdziesz w żadnym podręczniku ani instrukcji.

Jak pisać teksty SEO? Sprawdź, co robi konkurencja

Genialny talent i doskonały warsztat copywriterski to za mało, by osiągnąć zyski w biznesie. Kolejną, bardzo ważną zasadą SEO copywritingu jest stały monitoring działań konkurencji. Jak zrobić prosty audyt i sprawdzić, co robi Twoja konkurencja? Pierwsza opcja to odwiedziny konkurencyjnych stron i zapoznanie się z opublikowanymi na nich treściami. Druga możliwość (bardziej zaawansowana) polega na zastosowaniu narzędzi analitycznych, na przykład: Senuto czy Semstorm.

Nie musisz marnować czasu, by wyważać otwarte drzwi i przeszukiwać listę wyszukiwarki w celu zdobycia ważnych danych na temat Twoich konkurentów. Do dyspozycji masz gotowe raporty i zestawienia SEO. Dzięki nim szybko dowiesz się, jak zoptymalizować treści na swojej stronie, by były zgodne z zasadami SEO copywritingu i przyniosły Ci korzyści.

Postaw na unikalne treści

Analiza konkurencji jest ważna, jeśli chcesz napisać artykuł na czasie. Pamiętaj jednak o tym, że treści, stworzone przez Twoich konkurentów są ich wyłączną własnością. Kopiowanie pomysłów to jedna z najbardziej nieetycznych praktyk biznesowych. Jeśli więc nie chcesz kłopotów i oskarżeń o plagiat, wysil się i stwórz własne, oryginalne artykuły SEO.

Musisz wiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek wysoko indeksują treści unikalne i nieszablonowe. Zaoferuj swoim odbiorcom kreatywne rozwiązania – poszukaj innych odpowiedzi, niż te, które proponują Twoi konkurenci. Wnieś tekstem nową wartość. Zatroszcz się o to, by Twój tekst wyróżniał się jakością na tle dziesiątek innych treści, a przekonasz się, że jest to jedna z najlepszych, znanych obecnie strategii SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!