Drodzy Czytelnicy, na naszym blogu pojawił się już słownik copwyritera (odsyłamy do cz.I i cz. II), dlatego uznajemy, że podstawowe pojęcia macie już przyswojone! W dzisiejszym wpisie podzielimy się naszymi doświadczeniami z pracy copywritera i podpowiemy jak rozpocząć karierę w tej branży – jednym słowem zdradzimy jak zostać copywriterem – tak dobrym, jak my!

Wiem, że będę copywriterem!

Zawód jak każdy inny, choć oryginalnych cech, wyróżniających go na tle pozostałych specjalizacji jest wiele. W pewnym momencie po prostu wiesz, że tworzenie tekstów jest Ci przeznaczone. Wbrew pozorom, osiągnięcie tego celu nie jest rzeczą wybitnie skomplikowaną, ponieważ możliwości jest naprawdę wiele. Jednak zostanie dobrym copywriterem, z wypracowaną własną marką, omijając przy tym liczne pułapki – to już sztuka!

Jak zostać copywriterem – tekstokracja.pl

Wykształcenie to podstawa! Chyba…

Nie trzeba daleko szukać, by odnaleźć przykłady potwierdzające tezę, że do uprawiania copywritingu nie są potrzebne żadne konkretne studia. Część naszego zespołu lubowała się w tworzeniu tekstów od niemal najmłodszych lat, natomiast część zaliczyć można do umysłów bardziej ścisłych. Niektórzy posiadają wykształcenie zgodne z wykonywanym zawodem, inni są specjalistami w zupełnie różnych dziedzinach.

W tej branży, chyba jak w żadnej innej, przede wszystkim liczą się praktyczne umiejętności, bez których papier nawet od najlepszych uczelni, nie jest przepustką do zawrotnej kariery. Niemniej jednak ogólna wiedza o świecie jest czymś, co na pewno ułatwi codzienną pracę.

Początki copywriterskiej kariery

Nie trzeba być zatrudnionym, by być copywriterem – fajnie, nie? Życie pokazuje, że wielu z nas pałało się tym zajęciem (i to tak na poważnie), choć w rzeczywistości nie zdawaliśmy sobie nawet z tego sprawy. Artykuły do studenckich magazynów, krótkie formy do portali internetowych, własne blogi… – to chyba najlepsze przykłady z początków kariery na to jak zostać copywriterem.

Staż, a nawet praktyki – żadna praca nie hańbi

Tworzenie tekstów na własną rękę jest świetnym pomysłem! Jednak tworzenie profesjonalnych form pod okiem profesjonalisty, jest doświadczeniem, które może ułatwić rozpoczęcie pracy. Dlatego warto jest udać się na praktyki, staże, skonsultować się z agencją copywriterską, z prośbą o nawiązanie zdalnej współpracy – nawet za darmo!

„Etat czy freelancing? jak zostać copywriterem?

Nie ma złotego środka – każdy z tych wyborów ma zarówno wady, zalety, zagrożenia, jak i perspektywy na nowe możliwości.”

Etat stałe zatrudnienie jest opcja w pewnym sensie bezpieczniejszą, zwłaszcza będąc na początku kariery.

Zlecenia w magiczny sposób spływają na Twoją task listę. Do Twoich zadań należy jedynie ich realizacja. Oczywiście wiele aspektów uzależnionych jest również od rodzaju umowy, jednak dla potrzeb tekstu umówmy się, że masz stałą pensję, wraz ze wszystkimi świadczeniami. Pod tym względem na pewno na plus, jednak pod względem zleceniowym – bywa różnie.

Z pewnością etat nie daje tak dużej elastyczności pod względem wyboru formy i tematyki zleceń. Mniej wyrozumiałego przełożonego nie będzie obchodziło, że nie znasz się na motoryzacji, a glebogryzarkę widziałeś tylko na memach – tekst ekspercki trzeba przygotować. Niestety w tym miejscu, bardzo często wyobrażenia o wymarzonej tematyce czy formie należy schować do szuflady i czekać na „lepsze czasy”.

Niemniej jednak etat nie toruje Ci możliwości tworzenia własnych treści, w wolnych chwilach. O ile Twój kontrakt lub umowa tego nie zakazują, możesz dorabiać na boku, stając się tym samym freelancerem na etacie – brzmi jak hybryda, prawda?:)

Freelancing a więc, postanowiłeś, że nie idziesz na etat, a na żywioł, czyli freelancing! To opcja, na którą dużo częściej decydują się już bardziej doświadczeni copywriterzy, którzy w jakimś stopniu wypracowali swoją własną markę, mają bogatą praktykę, a ich teksty nawet ktoś czyta! (taki branżowy żarcik). Bardzo dobry freelancer, który pała się np. wymyślaniem haseł reklamowych, zarabia o wiele więcej, niż ten sam copywriter na etacie, tworzący te same hasła.

Jak zostać copywriterem – dyscyplina i motywacja!

Taka forma zarobku wymaga od copywritera dużej samodyscypliny. Nie oszukujmy się – nieliczni z nas mają na tyle dużo motywacji, by pracować w domu i nie oderwać się od komputera, do domowych obowiązków – a to dosolić zupę, wywiesić świeżo zrobione pranie – a deadline nie czeka! Dlatego znając swoje cechy osobowościowe musisz ocenić poziom swojej pracy i zaangażowanie w nią w domowych, „niełatwych” warunkach.

Innym, zgoła odmiennym aspektem jest dobór zleceń i negocjowanie ich warunków oraz stawek. Każdy, kto wchodzi do tej branży po niedługim czasie zorientuje się, że „wolni strzelcy” (nie mylić z singlami!) są specyficzną grupą zawodową i tak samo są też traktowani, ta wiedza to także wskazanie dla was, jak zostać copywriterem.

Przede wszystkim w branży panuje niechlubna opinia o tym, że freelancerzy w dużej mierze psują rynek. Prawda jest nieco inna – oczywiście zdarzają się osoby, których stawki oscylują między 50 gr, a 1 zł za 1000 zzs, jednak warto zwrócić uwagę na istotny fakt – w dużej mierze są to studenci, którzy chcąc dorobić, decydują się na dodatkową pracę, która często – powiedzmy to wprost – nie wymaga wybitnych umiejętności. Tak więc, firmy często decydując się na usługi freelancera-studenta, zaniżają stawki, licząc na to, że taka osoba zdecyduje się na niskie pieniądze, byleby coś zarobić. Oczywiście często jakość zarobków idzie w parze z jakością tekstów, jednak temat ten nadaje się na zupełnie oddzielny artykuł.

Jak zostać copywriterem?

Skoro już mowa o pieniądzach, zajmijmy się więc sprawą umów. Freelancer często ma w tym aspekcie nieco utrudnioną sytuację, ponieważ nie prowadząc własnej działalności, nie ma praktycznie szans na to, że otrzyma umowę na dobrych warunkach. Zazwyczaj współpracując z firmami otrzymuje umowę o dzieło lub zlecenie, rzadko coś ponad to.

Ponadto freelancer ma o wiele większe możliwości pod względem doboru rodzaju usług. Przede wszystkim, sam decyduje na jakie zgłoszenia odpowiada np. na portalach typu Oferia. Podobnie wygląda to w przypadku stałej współpracy z firmami – otrzymuje temat zlecenia i jego warunki, a dopiero po zapoznaniu się ze szczegółami podejmuje decyzje czy jest zainteresowany – na etacie takie sytuacje się nie zdarzają.

W tym wpisie to już wszystko. W kolejnych częściach dowiecie się czym powinien cechować się dobry copywriter oraz jakie zagrożenia czyhają i jak się ich ustrzec.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!