W poprzednim wpisie omawialiśmy początki copywriterskiej kariery. W części II zagłębimy się w cechy dobrego copywritera, jak również przedstawimy praktyczne wskazówki jak utrzymać dobrą, copywriterską formę. Na koniec zastanowimy się jaką wiedzą powinien dysponować każdy copywriter,

Jakie cechy powinien posiadać copywriter?

Duża wiedza – przede wszystkim należy zdać sobie sprawę z tego, że copywriter jest w rzeczywistości specjalistą z każdej dziedziny… z której zostanie o to poproszony. Pisanie jednego dnia bajek dla dzieci, a drugiego wymyślanie sloganu do reklamy leku na hemoroidy – norma.

Umiejętność researchu – jeśli natomiast nie wiesz wszystkiego, (co jest bardziej niż prawdopodobne), z pomocą przychodzi wyszukiwarka Google. I chociaż plotka głosi, że w Internecie jest wszystko, niekiedy konieczne jest nieco większe zagłebienie się w temat, by znaleźć przydatne informacje.

Oczywista oczywistość – „lekkie pióro” – to określenie tak utarte, że chyba aż niesmaczne, jednak nie da się zagiąć rzeczywistości! Bez umiejętności składania sensownych zdań, po przeczytaniu których nie krwawią oczy, nie należy nawet myśleć o tej pracy. I o ile braki jakiejkolwiek z wyżej wymienionych cech, da się zamaskować, nieumiejętność tworzenia tekstów ciekawych, lekkich, merytorycznych i bez błędów, jest absolutnym wykluczeniem.

Kreatywność – to cecha, która w jakiś sposób wiąże wszystkie pozostałe. Bez pomysłu nie ma tekstu.

By nie wypaść z formy…

Przede wszystkim liczy się praktyka. Niestety umiejętność pisania jest niejako nieustannym ćwiczeniem mózgu. Jeśli jej zaniechasz na jakiś czas, z pewnością dużo trudniej będzie Ci sklecić chociaż kilka ciekawszych zdań. Dlatego nawet przy braku zleceń, staraj się poszukać dłuższej formy do napisania, by co jakiś czas uruchamiać procesy odpowiedzialne za… Twój talent!

Ponadto warto jest dużo czytać, jednak należy uważać na to, co się czyta. Przeglądanie Internetu nie zalicza się do czytelnictwa! Sięgaj po dłuższe teksty, najlepiej różnych autorów lub z różnych dziedzin – po co? By nie przyzwyczajać mózgu do tego samego procesu myślowego – podobna forma tekstu, styl, sposób konstruowania zdań. Sięgaj nawet po autorów absolutnie odległych Twojemu gustowi, by zmusić mózg do nieco większego wysiłku.

Na dopełnienie copywriterskiego treningu dobrze jest poczuć się lepszym od innych i… pobawić się w korektora. Dla wielu z nas jest to po prostu część naszej pracy, inni jednak nie parają się takim zajęciem, a w rzeczywistości jest to naprawdę dobry trening. Wyłapuj wszelkie nieścisłości zarówno stylistyczne, gramatyczne, jak i interpunkcyjne, we wszystkich tekstach, jakie czytasz. Podwójne spacje, bójcie się!

Co każdy copywriter powinien wiedzieć?

Żółwim krokiem lub kangurzym skokiem – początki, jak wszędzie, bywają trudne. Oczywiście zapatrujemy się w mistrzów słowa, czytamy najbardziej popularne blogi, zachwycamy się felietonami, wyobrażając sobie, że wystarczy pisać teksty, by tam być. Są jednak dwa sposoby, by to osiągnąć:

  • Pracować wytrwale na zbudowanie swojej własnej marki, co oczywiście wymaga czasu i cierpliwości
  • Napisać tekst, który niezmiernie spodoba się czytelnikom lub będzie bardzo kontrowersyjnym komentarzem, najlepiej dotyczącym palącej sprawy, tym samym zyskując szerokie grono odbiorców (czyli w praktyce, zdobyć tzw. fejm)

Nie ma jednak odpowiedzi na to, która droga jest lepsza – każda z nich może zakończyć się zarówno sukcesem, jak i kompletnym niepowodzeniem, ponieważ zdobyć i zatrzymać przy sobie czytelnika, w żadnym wypadku nie jest zadaniem łatwym.

Nie kokosy, a ziarenka – zdobywając pierwsze zlecenia wiedz, że choć zawód copywritera może być bardzo dochodowy, zazwyczaj zaczyna się od niewielkiego zarobku. Jednak jest to swego rodzaju równowaga – nisko dochodowe zlecenia są bardzo dobrym sprawdzianem umiejętności, swego rodzaju rozbiegiem do ciekawszych projektów, które długofalowo będą coraz lepiej opłacane.

Copywriter niejedno ma imię – nie da się nazwać inaczej osoby piszącej teksty SEO niskiej jakości, niż copywriter, chociaż poziom tworzonych przez niego treści będzie się różnił od copywritera, który specjalizuje się np. w artykułach eksperckich. Warto wyznaczyć sobie cel i określić, jakim typem copywritera chcesz zostać.

Klient ma zawsze racje – zasada, która sprawdzi się w każdej branży, w każdym miejscu na świecie. Jednak gdy chodzi o usługi, które poddawane są indywidualnej ocenie, jest to dla nas twórców niekiedy nieprzyjemnym doznaniem. Ty możesz być zadowolony ze swojego tekstu, jednak dopóki klient nie podziela Twojego zdania, nie otrzymasz zapłaty…

Jeżeli brakuje Ci podstawowej wiedzy z zakresu branżowego słownictwa, odsyłamy Cię do dwuczęściowego wpisu, który ukazał się na naszym blogu: cz.1 i cz.2

W tym wpisie to wszystko. W następnej i ostatniej już części, przybliżymy nieco aspekty związane z zagrożeniami, na jakie narażony jest w swojej pracy copywriter.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Porozmawiajmy o Twoim projekcie w naszym biurze lub u Ciebie!